![]() | Zatímco minulé dva modely ( kolejová váha a obrysnice ) tematicky spadaly do oblasti komerční přepravy zboží, tentokrát zabrousíme do oblasti provozní. Parní provoz se bez speciálních zařízení a staveb prostě neobešel. A popelová nebo odkalovací jáma, ta měla přímo nezastupitelné místo. Příznivci modelové velikosti TT jí nyní mohou doplnit i své kolejiště. |
Každá parní lokomotiva potřebuje ke svému provozu dvě základní věci. Uhlí a vodu. Uhlím se topí, voda se přeměňuje v páru, lokomotiva jede. A odpad ? No přece : z uhlí popel, a z vody vodní kal. Těchto odpadů se musí lokomotiva zbavit. A to se děje právě na popelové nebo odkalovací jámě. Protože parní lokomotiva je velice zajímavý stroj, o jehož funkci a potřebách dnes již málokdo ví, připravili jsme na téma odpopelování a odkalování samostatný článek v nové rubrice skutečnost a model .
|