Zauhlovací vozíčky TT

Autor: Železniční modely <zeleznicni.modely(at)trminek.cz>, Téma: Modely TT, Vydáno dne: 01. 04. 2006

Zauhlovací vozíček
Když jsme koncem roku 2005 uvedli model zauhlovacího výtahu, slíbili jsme vám možnost jeho rozšíření pomocí doplňkových sad.

A protože se sliby mají plnit, představujeme první doplňkovou sadu zauhlovacích vozíčků.

A víte, že její uplatnění nemusí být jenom u zauhlovacího výtahu ? Čtěte dále ...



Součástí stavebnice zauhlovacího výtahu jsou, samozřejmě kromě samotného výtahu, i dva základní zauhlovací vozíčky. Jelikož však každé modelové kolejiště je originálem a každý modelář modeluje trochu jinou provozní situaci a jiné období železničního provozu, bylo už od počátku počítáno s možností rozšíření.

Jiné požadavky budou při znázornění třeba IV. modelové epochy , kdy docházelo k útlumu parní trakce. Na těchto kolejištích bude zauhlovací výtah pouze připomínat již zašlou slávu parních lokomotiv, a někde v koutku depa nebo větší stanice bude jeho zrezivělé torzo zarůstat vegetací. Zde postačí skromné zauhlovací kolejišťátko a dva pohozené zauhlovací vozíčky.

Jiná sitace však nastane například při znázornění oblíbené III. modelové epochy , která nejenže umožňuje použití všech trakcí, ale je také ideální dobou pro parní trakci. Zde bude zauhlovací výtah hrát roli nikoli zanedbatelnou, a tudíž se neobejdeme bez rozsáhlého zauhlovacího kolejiště a dostatečného počtu zauhlovacích vozíčků. Jak to však vyřešit ? Velice snadno.

K dispozici je totiž doplňková sada zauhlovacích vozíčků. V této sadě nalezneme materiál na celkem 10 kusů zauhlovacích vozíčků. Pokud bychom to měli vyjádřit v počtu dílů, dostaneme se k číslu 160 (tedy 16 dílů na vozíček). Číslo však není konečné, je třeba připočítat ještě externí díly, tedy nápravy vozíků, pro které je ve stavebnici opět přiložen potřebný materiál v podobě mosazného drátu o půměru 0,5 mm. A další rezervní kusy dílů, přidané pro případ jejich ztáty, již počítat ani nebudeme. Pokud bude někdo chtít modelové lokomotivy v depu odbavovat bez zbytečných prostojů a čekání na to, než prázdné vysypané vozíčky budou opět naplněny uhlím a připraveny k použití, může si vozíčků pořídit více. Bude jich tak mít dostatečnou zásobu stále naplněných uhlím...

Zauhlovací vozíčky

Zde je na místě připomenout ještě další využití vozíčků. Pro usnadnění těžké, namáhavé, a špinavé práce s čištěním popelových jam se v praxi používalo jednoduché řešení. Do popelové jámy byly spuštěny vozíčky, a lokomotiva místo toho, aby sypala svůj popel přímo do jámy, odkud by pak musel být pracně vyházen lopatami, vsypávala svůj popel přímo do přichystaného vozíku. Úspora práce a času je zřejmá. Naplněný vozík pak stačilo jen vytáhnout a vysypat do přistaveného popelového vozu. Pro tento účel měly vozíky na horní části korby připevněn úchyt pro zaháknutí lana, například ve tvaru rozpěrné tyče umístěné v příčné ose vozíku, proto ji nezapomeneme ze zbytků drátu napodobit.

A čím se takový vozík do popelové jámy spouštěl a vytahoval ? No přece ... , ale to už je jiné povídání.

Stavebnice opět obsahuje všechen materiál potřebný ke stavbě, tedy kromě leptaného plechu i mosazné dráty.

Samozřejmostí je tradiční podrobný návod.

Obsah stavebnice :
Mosazný plech 120 x 105 mm tloušťky 0,3 mm s celkem 160 + několik dílů navíc jako rezerva
Materiál pro další díly ( mosazný drát ).
Podrobný stavební návod
Cena stavebnice : 210,- Kč

Objednávky přijímáme v e-shopu. Způsob dodání poštovní dobírkou, k ceně objednaného zboží se připočte částka 120,- Kč za dobírkové poštovné a balné.