![]() |
V první polovině roku 2012 udělala modelářům ve velikosti HO radost firma
Rivarossi (resp. Hornby International) , a potažmo i tuzemská firma
Ben-model, uvedením českého modelu populárních "dvoupatráků" ČSD řady Bp.
Firma Ben-model jako duchovní tvůrce české verze modelu se maximálně snažila o přizpůsobení původní německé verze vhledu našich vozů. A to i za cenu výroby nové formy čelních partií, kde díky této úspěšné snaze jsou pro české vozy typická dvě čelní okna. Bohužel, některá technologická omezení výroby nešla ekonomicky vyřešit, a tak jsou vozy dodávány - stejně jako německé - jen se vstupními madly na krajních dveřích. Ostatní madla jsou alespoň dodávána zvlášť v sáčku jako příslušenství pro samostatné doplnění. Jak to ale udělat, když ve skříni vozu nejsou vyvrtány potřebné otvory ? S naší vrtací šablonou velice jednoduše. |
K čemu je taková šablona dobrá ? Nelze vyvrtat díry a osadit madla bez ní ?
Samozřejmě, že lze. Ale bude to velmi obtížné a hrozí riziko poškození nebo zničení modelu. A proč ? Protože všechny díry pro madla musí být umístěny ve stejné a správné výšce. Všechny díry musí mít správnou výškovou rozteč, protože každá malá odchylka v řádu desetin milimetru způsobí zkroucení madel. Jednoduše řečeno : díry příliš blízko sebe madlo stačí a to se pak vyboulí na stranu. Díry daleko od sebe způsobí, že se madlo natáhne, přídržné patky se vychýlí a madlo se opět zkroutí. Navíc je třeba zajistit, aby všechny tyto díry byly vyvrtány ve stejné vzdálenosti od krajů dveří - opět zde hraje roli každá desetina milimetru. Při vrtání nám nesmí ujet vrták na stranu, atd. Dovedete si představit tu obrovskou spoustu měření a kontrolování při vrtání jedněch dveří ? S neustálou obavou, že se něco nepovedlo ? A co na dvanácti dveřích ? Spousta práce s nejistým výsledkem. A vlastně zbytečné práce, když veškeré rozměřování dokáže zastat jedna vrtací šablona. Tak tedy :
|