Vrtáme do vagonu - část 03

Autor: Železniční modely <zeleznicni.modely(at)trminek.cz>, Téma: Tipy a triky, Vydáno dne: 21. 10. 2012

Vrtací šablona
V tomto článku vyvrtáme díry do skříně vozu a osadíme madla.


Vše je připraveno a vyzkoušeno, začínáme vrtat do vagonu.

Vagon

Zde mám připravený koncový vagon, který z výroby nemá na jedné straně připravené dírky pro osazení madel. Karoserii vagonu jsem oddělil od spodku vozu s vnitřním vybavením. Tím, že budu vrtat do rozebrané bočnice nedojde k tomu, že případné plastové třísky zůstanou uvnitř vozu, současně mi to dává možnost kontrolovat vrták i uvnitř bočnice a následně zevnitř zalepit madla. Stejně tak, jako jsou zevnitř zalepena madla z výroby na koncích krajních vozů.

Vagon

Zadní strana šablony. Touto stranou přijde šablona přiložit do dveřního otvoru.

Vagon

Přední strana šablony. Touto stranou bude šablona po přiložení orientována směrem k nám.

Vagon

Takto vypadá přiložená šablona. Zde pro demontraci přidržuji jen ukazováčkem pravé ruky. Zkontrolujeme, zda šablona je umístěna přesně uvnitř dveřního otvoru a ...

Vagon

... najdeme si co nejjistější a nejpohodlnější úchop, který nám umožní navrtat včechny čtyři díry naráz. Zde už šablonu definitivně svírám shora palcem a zespodu ukazováčkem levé ruky. Pravou rukou budu vrtat.

Vrtání

Detail úchopu a nasazení vrtáku.

Vrtání


Vrtání


Vrtání


Vrtání

Postupně navrtáme všechny čtyři díry. Stačí naznačit do hloubky jen několik desetin milimetru.

Videoukázku k tomuto postupu najdete v článku : "Vrtací šablona - video - část 05".

Vrtání

Zde je vidět výsledek. Dírky naznačené jen několika otáčkami do malé hloubky. I z obrázku je patrné, že plast použitý na karoserii vagonu je poměrně měkký a vrtá se velice dobře.

Vrtání

Trčící plastové špony smeteme prstem a postupně - již bez šablony - provrtáme všechny díry skrz bočnici skříně.

Videoukázku k tomuto postupu najdete v článku : "Vrtací šablona - video - část 05".

Vyvrtáno

Hotovo, vyvrtáno.

Vyvrtáno

Detailní pohled a kontrola. Je vidět, že díry pro madla jsou nejen ve správné výšce (podle továrně osazených krajních madel) a ve správné rozteči (podle délky dodaných doplňkových továrních madel), ale i ve správném odsupu od okrajů nástupních dveří (jako u továrně osazených krajních madel).

Vyvrtáno

Detailní pohled dovnitř vozové skříně. Zde je vidět, vyvrtané díry z druhé strany. Zadní spodní díra vychází pod přepážku vozu. Zadní horní díra vychází dovnitř mezi přepážku a zasklení. Na některých vozech ale vyšla i přímo do přepážky, tedy ji nešlo provrtat skrz.

Osazení madel

Začínám usazovat první madlo, které ...

Osazení madel

... je již na svém místě.

Videoukázku k tomuto postupu najdete v článku : "Vrtací šablona - video - část 05".

Osazení madel


Osazení madel


Osazení madel


Osazení madel


Osazení madel

Pečlivá kontrola usazení z několika směrů ...

Osazení madel

... a můžeme doplnit i druhé madlo.

Osazení madel

Pohled z jiné strany.

Osazení madel

Pro přilepení madel je možné použít buď kvalitní sekundové nebo kvalitní rozpouštědlové lepidlo. Zde na obrázku superřídké sekundové lepidlo Flash (nyní pod značkou Bolt) a lepidlo Revell na plastikové stavebnice na bázi tvrzeného polystyrenu.

V dalším pokračování si povíme, jak zužitkovat zbytek šablony, především kovové "dvojky".