Nebojte se leptĹŻ (08)

Autor: Železniční modely <zeleznicni.modely(at)trminek.cz>, Téma: Nebojte se leptů, Vydáno dne: 07. 07. 2013

Pájení leptů
Pájení leptů nemusí být tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát.





Je potřeba mít kvalitní vybavení, trpělivost a trochu odvahy.
Pro pájení je potřeba Neutrální pájecí kapalina.

Pájecí kapalina

Cínová pájka.

Cínová pájka

Plynový hořák s regulací plamene.

Plynový hořák

Mikropájecí stanici s plynulou regulací výkonu 100W.

Pájecí stanice

Výměnné hroty pájecího pera.

Pájecí hroty

Ve všech dalších ukázkách je použit mosazný plech 0,3mm ze stavebnice Zbrojení naftou Pečky H0.

Pokud potřebujeme provést ohyb velkých dílů, je vhodné díl vyžíhat. Mosaz změkne a ohýbání je pak mnohem snazší. K vyžíhání použijeme plynový hořák. U malých dílů je potřeba dávat pozor. Tenké části se v plamenu roztaví a shoří, nebo se "přepálí" a díl se při pokusu o ohnutí rozpadne.

Po naohýbání dílu přistoupíme k samotnému pájení. Podle velikosti zvolíme mikropáječku, nebo plynový hořák. Na díly naneseme pájecí kapalinu a hrotem páječky spájíme. Teplotu hrotu volíme podle velikosti dílu. Pro střední díly je ideáln? teplota hrotu 320 st.C. Pro větší díly teplotu zvýšíme, ale jen do určité meze. Pak je vhodnější použít plynový hořák.

Pokud použijeme plynový hořák, je potřeba dbát maximální opatrnosti. Teplota plamene může dosahovat až 1200st.C a sálavým teplem si popálíme prsty i na vzdálenost pinzety přidržující díly. Snaříme se plamen směřovat vždy od sebe.
Použití hořáku chce již nějakou zkušenost. Samotné spájení proběhne po rozehřátí dílů velmi rychle. Pájení by mělo probíhnout rychle a intenzivně a pak ihned chladit.Intenzita by neměla vést k přepálení cínové pájky. Pokud je tekutá pájka lesklá, je to dobré. Ve chvíli kdy pájka zmatní je pozdě. Při pomalém a dlouhém prohřívání hrozí, že se nám již sletovaná sestava rozpadne. Než se pustíte do pájení hořákem, určitě to natrénujte na nějakých zbytcích plechů. Většinou budete mít jen jeden pokus!

Před samotným pájením je vhodné díly předem pocínovat.

Pájení připravených dílů.

Vrcholným majstrštykem je pájení na tvrdo stříbrnou pájkou.
Budeme potřebovat tavidlo, stříbrnou pájku a miniautogen.

Tavidlo

Díly potřeme tavidlem, mikrohořákem prohřejeme a stříbrnou pájkou spájíme.