Modely - stavebnice
Obchod
Pracovní postupy
Ostatní
Kontakt
|
Nebojte se leptĹŻ (01)
 | Mnoho modelářů jiĹľ objevilo vĂ˝hody stavebnic z leptanĂ©ho plechu. Je však ještÄ› stále hodnÄ› tÄ›ch, kteřà by si sice rádi kolejištÄ› obohatili nÄ›jakou tou stavebnicĂ, ale pĹ™ed zpracovánĂm leptanĂ©ho plechu majĂ obavy. Zde se v tomto malĂ©m seriálu pokusĂme jejich resepekt pĹ™ed mosaznĂ˝m plechem rozptĂ˝lit, a struÄŤnÄ› popsat hlavnĂ zásady práce. Dnes se nauÄŤĂme oddÄ›lovat dĂly. |
OddÄ›lenĂ dĂlĹŻ DĂly vysekneme z plechovĂ©ho rámeÄŤku. PouĹľĂváme buÄŹ staršĂ, ale ostrĂ˝ skalpel ( obrázek A ), nebo vysekávacĂ hrot vybroušenĂ˝ z oceli RADECO ( ocel na soustruĹľnickĂ© noĹľe ) ( obrázek B ). Vysekáváme na vhodnĂ© podloĹľce, napĹ™. kousku silnÄ›jšĂho mosaznĂ©ho plechu ( obrázek C ).
|  | DĂly, kterĂ© majĂ pĹ™ĂdrĹľnĂ˝ mĹŻstek z poloviÄŤnĂ sĂly plechu vysekáváme nejlĂ©pe skalpelem, a co nejblĂĹľe dĂlu; minimalizujeme tak nutnost pozdÄ›jšĂho zaÄŤištÄ›nĂ hrany dĂlu. Dáváme pozor, abysme skuteÄŤnÄ› dĂl oddÄ›lovali v mĂstÄ› pĹ™ĂdrĹľnĂ©ho mĹŻstku, a dĂl nepoškodili.
DĂly, kterĂ© majĂ pĹ™ĂdrĹľnĂ˝ mĹŻstek z plechu plnĂ© tloušťky, vysekáváme nejlĂ©pe sekáčem z oceli, a co nejdále od dĂlu; minimalizujeme tak nebezpeÄŤĂ poškozenĂ dĂlu pĹ™i vyseknutĂ. Dbáme na to, abysme pĹ™i vysekávánĂ dĂly nepoškodili nebo neohnuli.
|
U velmi jemnĂ˝ch dĂlĹŻ, jako napĹ™Ăklad u dĂlu ÄŤĂslo 26 ( setrvaÄŤnĂkovĂ© kolo váhy ), je oddÄ›lenĂ nejlĂ©pe provĂ©st aĹľ na konec, po oddÄ›lenĂ okolnĂch dĂlĹŻ, a sice tak, Ĺľe nĹŻĹľkami “ostĹ™Ăháme” dĂl i s okolĂm rámeÄŤku a části rámeÄŤku kolem dĂlu takĂ© nastĹ™ihneme, a aĹľ potĂ© dĂl vysekneme. ZabránĂme tak deformaci dĂlu, ke kterĂ© by pĹ™i vysekávánĂ a mÄ›stnánĂ materiálu do stran od mĂsta tlaku nástroje nevyhnutelnÄ› došlo. U jinĂ˝ch drobnĂ˝ch dĂlĹŻ, jako napĹ™Ăklad u dĂlu ÄŤĂslo 27 ( vážnĂ pravĂtko se závaĹľĂmi ) tento postup nenĂ nutnĂ˝, neboĹĄ napÄ›tĂ v materiálu pĹ™i vyseknutĂ se uvolnĂ vyboulenĂm dĂlu v mĂstÄ› pĹ™edleptanĂ©ho ohybu u vážnĂho závaĹľĂ, coĹľ nezpĹŻsobĂ poškozenĂ dĂlu. |
 |  | DalšĂm moĹľnĂ˝m zpĹŻsobem bezpeÄŤnĂ©ho oddÄ›lenĂ dĂlĹŻ s mĹŻstky plnĂ© tloušťky plechu od plechovĂ©ho rámeÄŤku nĹŻĹľe bĂ˝t jejich vyĹ™ĂznutĂ lupĂ©nkovou pilkou ( obrázek na dalšĂch stránkách ), nebo, po stejnĂ© pĹ™ĂpravÄ› jako na obrázku dĂlu 26 odstĹ™iĹľenĂ mĹŻstku ostrĂ˝mi kleštiÄŤkami s kvalitnĂm ostĹ™Ăm ( obrázek D ). |
|
| Autor: Železniční modely |
Vydáno dne 12. 04. 2004 | 12058 přečtení |

|
Hlavní menu
Vyhledávání
Externí odkazy
Novinky
29.10.2012: Vrtací šablona HO BpVrtací šablona k dispozici na e-shopu. Všechny související články zkompletovány.
01.10.2012: Nový e-shop spuštěnNyní je již možné objednávat prostřednictvním nového e-shopu.
02.06.2012: Kolejová váha TT opět k dispoziciOd teď je možné opět objednávat Kolejovou váhu v měřítku TT.
20.02.2012: Nefunkční e-shopVzhledem k změně na hostingovém serveru došlo k nefunkčnosti e-shopu. Do doby zprovoznění nové aplikace objednávejte prosím prostřednictvím e-mailu.
06.02.2012: Norimberk 2012Krátká reportáž a fotogalerie z veletrhu v Norimberku.
20.11.2011: Nádražní záchodky LitovelNový model ve velikosti HO je k dispozici. Pozor, počet kusů první předvánoční série je omezený.
|