Nebojte se leptů

Nebojte se leptů (01)

Oddělení dílů
Mnoho modelářů již objevilo výhody stavebnic z leptaného plechu. Je však ještě stále hodně těch, kteří by si sice rádi kolejiště obohatili nějakou tou stavebnicí, ale před zpracováním leptaného plechu mají obavy.

Zde se v tomto malém seriálu pokusíme jejich resepekt před mosazným plechem rozptýlit, a stručně popsat hlavní zásady práce.

Dnes se naučíme oddělovat díly.


Oddělení dílů

Díly vysekneme z plechového rámečku. Používáme buď starší, ale ostrý skalpel ( obrázek A ), nebo vysekávací hrot vybroušený z oceli RADECO ( ocel na soustružnické nože ) ( obrázek B ). Vysekáváme na vhodné podložce, např. kousku silnějšího mosazného plechu ( obrázek C ).

skalpel, vysekávač, podložka
Díly, které mají přídržný můstek z poloviční síly plechu vysekáváme nejlépe skalpelem, a co nejblíže dílu; minimalizujeme tak nutnost pozdějšího začištění hrany dílu. Dáváme pozor, abysme skutečně díl oddělovali v místě přídržného můstku, a díl nepoškodili.

Díly, které mají přídržný můstek z plechu plné tloušťky, vysekáváme nejlépe sekáčem z oceli, a co nejdále od dílu; minimalizujeme tak nebezpečí poškození dílu při vyseknutí. Dbáme na to, abysme při vysekávání díly nepoškodili nebo neohnuli.

U velmi jemných dílů, jako například u dílu číslo 26 ( setrvačníkové kolo váhy ), je oddělení nejlépe provést až na konec, po oddělení okolních dílů, a sice tak, že nůžkami “ostříháme” díl i s okolím rámečku a části rámečku kolem dílu také nastřihneme, a až poté díl vysekneme. Zabráníme tak deformaci dílu, ke které by při vysekávání a městnání materiálu do stran od místa tlaku nástroje nevyhnutelně došlo.

U jiných drobných dílů, jako například u dílu číslo 27 ( vážní pravítko se závažími ) tento postup není nutný, neboť napětí v materiálu při vyseknutí se uvolní vyboulením dílu v místě předleptaného ohybu u vážního závaží, což nezpůsobí poškození dílu.
díl 26


kleště
Dalším možným způsobem bezpečného oddělení dílů s můstky plné tloušťky plechu od plechového rámečku nůže být jejich vyříznutí lupénkovou pilkou ( obrázek na dalších stránkách ), nebo, po stejné přípravě jako na obrázku dílu 26 odstřižení můstku ostrými kleštičkami s kvalitním ostřím ( obrázek D ).

| Autor: Železniční modely | Vydáno dne 12. 04. 2004 | 9353 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Externí odkazy
Novinky
29.10.2012: Vrtací šablona HO Bp
Vrtací šablona k dispozici na e-shopu. Všechny související články zkompletovány.

01.10.2012: Nový e-shop spuštěn
Nyní je již možné objednávat prostřednictvním nového e-shopu.

02.06.2012: Kolejová váha TT opět k dispozici
Od teď je možné opět objednávat Kolejovou váhu v měřítku TT.

20.02.2012: Nefunkční e-shop
Vzhledem k změně na hostingovém serveru došlo k nefunkčnosti e-shopu. Do doby zprovoznění nové aplikace objednávejte prosím prostřednictvím e-mailu.

06.02.2012: Norimberk 2012
Krátká reportáž a fotogalerie z veletrhu v Norimberku.

20.11.2011: Nádražní záchodky Litovel
Nový model ve velikosti HO je k dispozici. Pozor, počet kusů první předvánoční série je omezený.

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server