Nebojte se leptů

Nebojte se leptů (02)

Začištění dílů
A je zde druhé pokračování našeho miniseriálku o zpracování leptů.

Minule jsme se něco dozvěděli o oddělování dílů a dnes si řekneme něco o technice začištění dílů.


Začištění dílů

U dílů, které mají přídržný můstek z plechu plné tloušťky,a díly, které mají přídržný můstek poloviční tlouštky, ale samy mají plnou tloušťku, a u kterých nám zbyl dlouhý přídrzný můstek, tačistíme nejlépe tak, že zbytek přídržného můstku ucvakneme malými kleštičkami s kvalitním a ostrým ostřím ( obrázek D ). Můstek se snažíme ucvaknout co nejblíže dílu, ale tak, abysme díl nepoškodili. Pokud máme kleštičky s běžným ostřím ( obrázek G ) , ponecháme zbytek můstku raději delší.

brousek na kosu, brousek na nože
Zbytek můstku upilujeme jehlovými pilníčky ( obrázek J), nebo zbrousíme na brusném kameni. Jako brusný kámen můžeme použít buď obyčejný brousek na kosu ( obrázek H ) nebo brusný kámen určený pro broušení nožů ( obrázek I ). Tento konkrétní má navíc tu výhodu, že z jedné strany je hrubší a z druhé strany jemnější. Jehlové pilníčky by měly být s jemným a ostrým sekem.

Při broušení na brusném kameni dáváme pozor na to, abysme při pohybech s dílem po kameni díl drželi vždy kolmo a přitlačovali ho s rovnoměrným tlakem, aby můstky byly broušeny v celé ploše rovnoměrně, a především ke konci broušení nedošlo k soudkovitému podbroušení dílu.

Při pilování jehlovými pilníčky dbáme na to, abysme pilovali pouze můstek, a nepoškodili okolí zbytečnými vrypy pilníčku. S výhodou lze využít upevnění dílu do malého svěráčku s kvalitními a hladkými čelistmi ( obrázek L ). I při pečlivé práci však jen těžko dosáhneme absolutně rovné a čisté hrany dílu, je tedy i v případě začišťování pilníčky nakonec provést několik jemných tahů na brousku a hranu precizně vyhladit a začistit.

Pro odstranění můstků lze využít i různé modelářské brusky nebo modelářské minivrtačky s brusnými kotoučky ( obrázek K ).
jehlové pilníčky


malá elektrická vrtačka
U dílů, které mají přídržný můstek z poloviční síly plechu a které samy mají poloviční tloušťku (například díly číslo 2,3,4,5, a podobně ) se zbytky můstků začistí velmi obtížně. Nejlepších výsledků dosáhneme, pokud díly začišťujeme upnuté do malého svěráčku ( obrázek L ) který má kvalitní hladké (bez rýhování) čelisti. Díl do něu upneme tak, aby nad čelisti vyčnívala pouze jeho velmi malá část se zbytkem můstku, a jemným jehlovým pilníčkem zbytek můstku opatrně upilujeme. Pozor u dílů 2,3,4,5. Tyto díly musíme do svěráčku upnout do čelistí vyložených papírem a utahovat velmi jemně, aby se nepoškodilo znázornění nýtů.

| Autor: Železniční modely | Vydáno dne 24. 04. 2004 | 8370 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Externí odkazy
Novinky
29.10.2012: Vrtací šablona HO Bp
Vrtací šablona k dispozici na e-shopu. Všechny související články zkompletovány.

01.10.2012: Nový e-shop spuštěn
Nyní je již možné objednávat prostřednictvním nového e-shopu.

02.06.2012: Kolejová váha TT opět k dispozici
Od teď je možné opět objednávat Kolejovou váhu v měřítku TT.

20.02.2012: Nefunkční e-shop
Vzhledem k změně na hostingovém serveru došlo k nefunkčnosti e-shopu. Do doby zprovoznění nové aplikace objednávejte prosím prostřednictvím e-mailu.

06.02.2012: Norimberk 2012
Krátká reportáž a fotogalerie z veletrhu v Norimberku.

20.11.2011: Nádražní záchodky Litovel
Nový model ve velikosti HO je k dispozici. Pozor, počet kusů první předvánoční série je omezený.

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server