Ještě než začneme, je namístě uvést důležité bezpečnostní varování z návodu. Já vím, že návody se nečtou, protože je to jen názor výrobce, ale tentokrát si jej raději přečtěte :
Před použitím bezpodmínečně vyzkoušejte správnost funkce, správnost vyvrtání a nasazení madel na zkušebním kusu plastu ! Nepoužívejte elektrickou vrtačku s vysokými otáčkami. Použijte ruční vyvrtávací upínač. Použitím vrtací šablony berete na vědomí, že zásah do modelu provádíte vlastními silami za použití vlastních zkušeností a zručnosti, z vlastní vůle a výlučně na svoji zodpovědnost. Pokud nemáte dostatek zkušeností nebo zručnosti, nebo máte obavy, že použití šablony a úpravu modelu nezvládnete, nepoužívejte ji a žádné úpravy neprovádějte a obraťte se na zkušeného modeláře !
No, a teď se můžeme krok za krokem podívat, nakolik je to "složité" a "nebezpečné", a sami můžete odhadnout, zda si na osazení madel troufnete vlastními silami. Začneme přípravou šablony.
Vrtací šablona je dodávána v plastovém sáčku s papírovým přebalem, ...
|
... na kterém je jednoduchý návod k použití.
|
Odstraníme přídržnou svorku a demontujeme dodaný plech z niklové mosazi, neboli z alpaky.
|
|
Malými nůžkami vystřihneme vlastní šablonu z rámečku.
Videoukázku k tomuto postupu najdete v článku : "Vrtací šablona - video - část 05".
|
Hotovo.
|
Na jemném brusném kameni zabrousíme dohladka zbylé otřepy po přídržných můstcích. Tyto funkční hrany (především spodní a horní) musí být hladké, protože nám budou přesně vymezovat polohu šablony v nástupních dveřích vozu. Pokud bychom otřepy nezabrousili, šablona by špatně sedla do dveřního osazení - tím by nevyhnutelně došlo k nepřesnému umístění děr pro madla, a současně by hrozilo poškrábání povrchu vozu.
Pro zabroušení otřepů je také možné použít diamantový pilník na lepty, nebo jemné smirkové plátno přilepené oboustrannou lepící páskou na pevné podložce. Záleží na tom, jak je kdo zvyklý, popř. jaké má vybavení.
Videoukázku k tomuto postupu najdete v článku : "Vrtací šablona - video - část 05".
|
Hotovo, dokonale zabroušené a hladké hrany.
Pokračujeme dále trochu složitěji.
|
Nyní musíme šablonu ohnout. V souladu s návodem provedeme vnější ohyb. To znamená, že ohýbáme tak, že vyleptanou drážku rozevíráme ...
|
... přes 90 stupňů stále dál ...
|
... až se obě poloviny šablony dotknou svými "zády". Ohyb provádíme plynule a rovnoměrně a nevnášíme do něj žádné boční nebo rotační síly. Drážka a můstky jsou navrženy tak, aby obě poloviny na sebe sedly přesně. Ovšem je jasné, že silou jde všechno, tedy pokud do ohybu budeme vnášet další síly, mohlo by dojít k deformaci ohybu a nepřesnému dosednutí.
Videoukázku k tomuto postupu najdete v článku : "Vrtací šablona - video - část 05".
Z této strany budeme později vrtat do vagonu.
|
A pohled z druhé strany. Zkontrolujeme, zde se ohyb povedl, a zda obě poloviny šablony na sebe pasují.
Kdo někdy ohýbal plech ví, že počet ohybů je omezený. Pak už dochází k lomům a plech se rozpadne na dvě části. Stejně tak je k tomu nutné přistupovat i u tohoto plechu, tedy jeden ohyb a více již šablonu zpět neotvírat.
Touto stranou později šablonu přiložíme do dveřního otvoru. Drážky a rozšíření uprostřed jsou navrženy tak, aby se do nich schovaly plasticky vystupující detaily dveří, tedy otevírací madla, středové těsnení dveřních křídel atd.
V pokračování si připravíme vrták a provedeme zkušební vrtání.
|
|