Modely HO

Popelová a odkalovací jáma HO

Popelová jáma
Zatímco minulé dva modely ( kolejová váha a obrysnice ) tematicky spadaly do oblasti komerční přepravy zboží, tentokrát zabrousíme do oblasti provozní.

Parní provoz se bez speciálních zařízení a staveb prostě neobešel. A popelová nebo odkalovací jáma, ta měla přímo nezastupitelné místo.

Nyní se dostalo i na příznivce modelové velikosti HO.



Každá parní lokomotiva potřebuje ke svému provozu dvě základní věci. Uhlí a vodu. Uhlím se topí, voda se přeměňuje v páru, lokomotiva jede. A odpad ? No přece : z uhlí popel, a z vody vodní kal.

Těchto odpadů se musí lokomotiva zbavit. A to se děje právě na popelové nebo odkalovací jámě. Protože parní lokomotiva je velice zajímavý stroj, o jehož funkci a potřebách dnes již málokdo ví, připravili jsme na téma odpopelování a odkalování samostatný článek v nové rubrice skutečnost a model.

model popelové jámy
Model popelové jámy nalezne své uplatnění na nejednom kolejišti. Vždyť i ve skutečnosti se popelová jáma vyskytovala v každé větší stanici, a skutečně v každém depu nebo výtopně. Náš model má svoji předlohu v Lokomotivním depu Lovosice ( dnes Depo kolejových vozidel - DKV Louny ), které najdeme poblíž stanice Lovosice zastávka na trati 097 Lovosice - Teplice v Čechách. Depo bylo zprovozněno v roce 1898 v souvislosti s výstavbou a rozšířením provozu na Ústecko-teplické dráze.

Ale zpět k našemu modelu.

Stavebnice se skládá ze 14-ti dílů z leptaného plechu. Nenechte se však mást relativně nízkým číslem. Jedná o 14 číslovaných dílů, z nichž některé se použijí ve více kusech. Pro zdárné dokončení modelu je jich potřeba dohromady sestavit až 45 plechových a 2 dřevěné. Ano, i ve velikosti HO se nyní můžete setkat s touto specialitkou. Tak jako každá naše stavebnice přinesla nový nebo neobvyklý prvek, tak i stavebnice popelové jámy přináší opravdovou lahůdku. Kolejnice na bocích jámy jsou upevněny, tak, jako ve skutečnosti, na podélné dřevěné pražce miniaturními podkladnicemi a příložkami. Kolik že těch podkladnic je ? Na každé kolejnici 34, celkem 64, dokonalé upevnění kolejnic tedy vyžaduje přichycení jejich paty 136 příložkami. Pro snížení pracnosti jsou vtipným řešením podkladnice spojeny do trojic. Pro jejich naprosto přesné usazení na podélný dřevěný trámec je k dispozici z plechu vyleptaná vrtací šablona, díky které je usazení 22-ti trojic a dvou jednoduchých podkladnic opravdu hračkou. Výsledný dojem z celého tohoto miniaturního kolejového stavitelství ? Nu, posuďte sami ... .

detail upevnění kolejnic

Co naleznete ve stavebnici dále. Samozřejmě vlastní těleso popelové jámy, ve skutečnosti dlouhé 21 metrů, tedy 242 mm v modelu velikosti HO, zakončené na obou stranách schůdky, nemluvě o vyspádovaném dnu, ukončeném sběrným kanálem. Jak je vidět, ve velikosti HO je popelová jáma již opravdu pořádný kus materiálu, nepřistoupili jsme na žádné délkové redukce, jáma je dlouhá tak, jak má být přesně v měřítku. Všechny tyto detaily umožňují jámu znázornit i ve stavu údržby s otevřeným roštem odvodňovacího kanálu. A pokud by modelová lokomotiva potřebovala odkalit svůj lokomotivní kotel, ani to není problém. Stačí přece na ochoz jámy položit odkalovací rošty, a odkalovací jáma je připravena k provozu.

Obvyklé už je, že choulostivé díly, které můžou při stavbě nebo výrobě plechu utrpět, jako jsou rošty, nebo podkladnice, jsou ve stavebnici pro jistotu obsaženy vícekrát.

Další oblíbená věc, kterou máte rádi, jsou bonusové díly. I tentokrát jsou pro Vás 3 ( a každý z nich hned dvojmo ) díly z leptaného plechu připraveny. Neprozradíme sice o co se jedná, ale jedno říct můžeme, jako doplněk se u popelové jámy rozhodně neztratí.

Stavebnice opět obsahuje všechen materiál potřebný ke stavbě, tedy kromě leptaného plechu i dřevěné lišty.

Samozřejmostí je podrobný 12-ti stránkový návod se schématem barvení včetně tabulky použitých barev od několika firem ( Humbrol, Revell, Agama, Tamyia ).

Obsah stavebnice :
Mosazný plech 255x190 mm tloušťky 0,3 mm s 14-ti leptanými díly ( celkem 45 + několik dílů navíc jako rezerva )
K tomu navíc další 3 bonusové díly.
Materiál pro dalších 2 díly ( dřevěné lišty )
Podrobný stavební návod
Cena stavebnice : 730,- Kč

Objednávky přijímáme v e-shopu. Způsob dodání poštovní dobírkou, k ceně objednaného zboží se připočte částka 120,- Kč za dobírkové poštovné a balné.

Související články:
Popelová a odkalovací jáma v TT (06.08.2004)
Popelová a odkalovací jáma (06.08.2004)
| Autor: Železniční modely | Vydáno dne 13. 12. 2004 | 7813 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Externí odkazy
Novinky
29.10.2012: Vrtací šablona HO Bp
Vrtací šablona k dispozici na e-shopu. Všechny související články zkompletovány.

01.10.2012: Nový e-shop spuštěn
Nyní je již možné objednávat prostřednictvním nového e-shopu.

02.06.2012: Kolejová váha TT opět k dispozici
Od teď je možné opět objednávat Kolejovou váhu v měřítku TT.

20.02.2012: Nefunkční e-shop
Vzhledem k změně na hostingovém serveru došlo k nefunkčnosti e-shopu. Do doby zprovoznění nové aplikace objednávejte prosím prostřednictvím e-mailu.

06.02.2012: Norimberk 2012
Krátká reportáž a fotogalerie z veletrhu v Norimberku.

20.11.2011: Nádražní záchodky Litovel
Nový model ve velikosti HO je k dispozici. Pozor, počet kusů první předvánoční série je omezený.

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server